Nu skal vi igen til at spare!

Lige nu hører vi kun om priser på strøm, gas, olie og andre brændsels arter som ikke er til at betale, og hvad der gøres for at redde varmen til vinter. Heldigvis har de fleste husstande i Høsts område i dag moderne gaskedler, enkelte endnu oliefyr og varmepumper, og fjernvarme banker på. (Høst udkommer i Ødum-Hadbjerg området).

En uge efter, at jeg var kommet i lære som smed i 1964 ved smeden i Ødum, Gunnar Sørensen, skulle vi ud og lave varme i et nyt hus, som var ved at blive bygget på torvet, Ødum Torv 10. Det blev det hus, som jeg så tilfældigvis købte i 1969 og boede der i mere end 40 år.

Huset blev fra starten udstyret med en 2500 l olietank i jorden, og med en dengang moderne støbejernskedel og et moderne Esso Gilbarco oliefyr, som stod på en fod foran kedlen.

På radiatorerne var der monteret radiator haner. Vores havde dog rundt greb, som var blevet moderne dengang. Hanerne kaldte vi ”enten–eller haner”, for enten var radiatoren varm eller kold, det var umuligt at stille hanen, så radiatoren blev bare lidt varm.

Når vi kom hjem efter arbejde, tror jeg, der var min. 25 grader i huset, og alle vinduer blev lukket op. De første to år, vi boede i huset, brugte vi over 5000 l olie om året, husker jeg, og huset var dengang kun 110 kvadratmeter.

Den første gang, vi skulle have fyldt olietanken, blev der bestilt fyringsolie i Brugsen. Det var Esso der var leverandør, og der kom 2360 liter olie i tanken, som kostede 550 kr. og som jeg måtte hjem til mine forældre og låne, for hvem havde lige 550 kr. Efter et par år med det gamle Esso oliefyr, monterede vi et nyt moderne BP-højtryks-oliefyr på kedlen og olie forbruget faldt med 2000 l.

I 1973 blev der ballade i Mellemøsten, og der skulle spares på olien, så alle radiator hanerne blev udskiftet med termostatventiler. Det var også i 1973, at bilfrie søndage blev indført, og første bilfri søndag var 25. november, og helt frem til 17. februar 1974, måtte bilen blive i garagen om søndagen, medmindre man var læge eller lignende.

1978 var den gal igen, ballade i Iran, den Iranske olieindustri kollapsede. Der skulle yderligere spares på varmen, så støbejernskedlen blev isoleret med isoleringsplader, hvilket ikke pyntede i baggangen, så der måtte også en væg til at skjule installationerne.

Inde i støbejernskedlen blev monteret såkaldte røgvendeplader, som gjorde, at røgen havde længere vej til skorstenen, så røgen blev koldere og olien bedre udnyttet, og så opstod nye problemer, løbesod!
Så måtte skorstenen isoleres.

Her hejses en isoleringskerne ned i skorstenen, hvorefter der blev fyldt Leca ned omkring kernen.
Alt det bøvl, men hver gang der blev gjort noget, så sparede man lidt.

I begyndelsen af firserne begyndte vi i Ødum Maskinfabrik, at interessere os for varmepumper, og der kunne virkeligt spares på energien ved at udskifte den gamle oliefyrs kedel med en sådan, og samtidig kom en del automatik frem, som man kunne montere på sit anlæg, for at spare yderligere på varmen.
Hjemme hos os kom en varmepumpe op, som lavede varmt vand.

I smedjen fik vi sat en udstilling op om alt det moderne, og den første weekend kom der over 200 interesserede

Naturgassen fik sit gennembrud, og efterhånden blev der monteret naturgaskedler i alle huse, også hos os. De der havde muligheden for at få gas fik det installeret, så i dag er der vel ikke mange i Hadbjerg, Ødum og Selling, der ikke har gaskedel i huset, og med de gaspriser vi læser og hører om i dag kunne man vel godt drømme om den store gevinst i lotto.

Også benzinen er kørt på himmelflugt, jeg husker, da jeg fik bil i 1966 snakkede man om, at hvis benzinen kom over 2 kr. pr. liter, ville der ikke være nogen, der kørte bil længere.

Det holdt ikke, der køres i bil som aldrig før, og benzinprisen er stukket helt af, så nu skal vi have benzinbilerne skiftet ud med el-biler, så her kunne man vel også drømme om den store gevinst i lotto.

Her er benzinpriserne mere moderate, her er det fra venstre Brugsens formand Arne Pedersen og uddeler Poul Henriksen, der i begyndelsen af 80-erne, stolt viser Brugsens nye benzinstandere og betalingsautomat frem.
Det blev en succes, benzinsalget steg så meget at OK fik så meget interesse for Ødum, at de tilbød at opkøbe Brugsen. Brugsen ophørte den 4-11 1989, efter 75 år, og blev til OK.